NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
Tak, Uczestnik programu musi posiadać status studenta uczelni wyższej (licencjat, magisterskie), tryb dzienny, zaoczny, wieczorowy.
W przypadku 2 letnich szkół pomaturalnych lub policealnych udział mogą wziąć wyłącznie osoby uczące się w trybie dziennym, pomiędzy pierwszym a drugim rokiem.
Niestety, osoby na studiach podyplomowych nie mogą wziąć udziału w W&T USA.
Możesz wziąć udział w programie, ale tylko i wyłącznie pod warunkiem rozpoczęcia kolejnych studiów (inny kierunek, kontynuacja /SUM, na tej samej lub innej uczelni) zaraz od semestru letniego. Osoby, które kończą edukację w marcu i nie podejmą dalszej nauki nie będą posiadały statusu studenta, niezbędnego do tego, aby ubiegać się o wizę J-1. Rozmowy o wizę rozpoczynają się pod koniec marca i trwają do czerwca, podczas spotkania z konsulem należy pokazać ważną legitymację podbitą do 31.10. oraz indeks (lub wydruk z elektronicznego indeksu).
Tak, Polacy studiujący za granicą, ale poza Stanami (np. Erasmus, lub całe pełne studia) mogą wziąć udział w W&T USA.
Tak, student może obronić się przed wylotem do USA, jednak nie wcześniej niż po rozmowie w sprawie wizy. W trakcie spotkania z konsulem należy posiadać status studenta (czyli mieć ważną legitymację i indeks przy sobie). Terminy rozmów są wyznaczane odgórnie przez Ambasadę, spotkania odbywają się od końca marca do czerwca. Student powinien informować biuro o swoich planach związanych z obroną, tak, aby skoordynować jej termin z terminami rozmów wizowych.
Każdego roku większość studentów decyduje się na wyjazd w pierwszej połowie czerwca (niektórzy nawet pod koniec maja), gdyż najwięcej ofert do wyboru jest właśnie w tym przedziale czasowym. Jeżeli wiesz, że bardzo chcesz polecieć na program, ale termin pokrywa się z sesją egzaminacyjną, dowiedz się na swojej uczelni o możliwość wcześniejszych, indywidualnych terminów egzaminów. Złóż pismo wyjaśniające w dziekanacie, że bierzesz udział w programie wymiany kulturowej i prosisz o przyspieszenie sesji, porozmawiaj z wykładowcami. Zrób to z wyprzedzeniem, nie czekaj do maja! Naprawdę da się pogodzić obowiązki na uczelni z wyjazdem, co roku wielu studentów świetnie sobie z tym radzi.
Istnieje taka możliwość wyłącznie w przypadku, gdy taka osoba jest studentem polskiej uczelni wyższej i posiada kartę pobytu czasowego na terenie Polski (nie obejmuje to wymiany studenckiej ERASMUS).
Zapisy rozpoczynamy z reguły w drugiej połowie października i trwają one do końca marca. Przy czym im wcześniej, tym lepiej ponieważ jako pierwsza/y masz dostęp do pojawiających się ofert, otrzymujesz najwyższe rabaty, a opłaty za program rozłożone są na dłuższe terminy rat.
UWAGA: Studenci pierwszego roku zostają pełnoprawnym Uczestnikiem programu W&T dopiero po ukończeniu 1 semestru! Pierwszoroczni mogą zapisać się wcześniej (w okresie od listopada do stycznia), jednak dopiero po zaliczeniu 1 semestru nauki uczestnictwo w programie jest potwierdzane przez Fundację.
W momencie rejestracji należy posiadać ważną legitymację studencką. Nie musisz mieć paszportu przy zapisywaniu się, ale w trakcie procesu apliakcyjnego trzeba będzie dostarczyć kopię paszportu (najpóźniej w lutym).
Istnieje możliwość zarejestrowania i zapisania się na program przez Internet, jednak niektóre dokumenty wymagają przesłania drogą pocztową. Nie ma obowiązku fizycznego pojawienia się w poznańskim biurze, aby wziąć udział w W&T.
Oficjalna data rozpoczęcia programu W&T dla studentów z Polski to 25 maja. Można wyjechać też po tej dacie, najwięcej osób wyjeżdża w pierwszej połowie czerwca. Im późniejszy wyjazd (np. koniec czerwca, początek lipca), tym mniejszy wybór ofert. Najdłużej można pracować do 25 września, zdarza się, że są kontrakty, które kończą się wcześniej (między 05 a 15 września).
Program Work & Travel pozwala na maksymalnie 4-miesięczny okres pracy, przy czym należy trzymać się wyznaczonych dat granicznych (patrz pyt. nr 9). Okres na zwiedzanie USA (max 30 dni) zaczyna się po wypełnieniu kontraktu i może trwać najdłużej do 1 października, tak, aby Uczestnik w terminie powrócił na uczelnię i na zajęcia. Możliwy jest krótszy okres pracy niż 4 miesiące. UWAGA: Zdecydowana większość ofert wymaga dyspozycyjności Uczestnika na minimum 12 tygodni.
Tak, jest to możliwe. Zależy to jednak od oferty i samego pracodawcy, który bezpośrednio po przeprowadzeniu interview podejmuje decyzję w sprawie zatrudnienia danej grupy (oferty polecane dla grup to parki rozrywki i parki narodowe).
Opłata za program jest rozłożona na raty. Przy zapisie na program wpłacasz opłatę organizacyjną 1 ratę opłaty za program wpłacasz w terminie 30 dni od podpisania umowy, 2 ratę dopiero po otrzymaniu oferty/kontraktu. Opłatę wizową uiszcza się najwcześniej w marcu, opłatę za bilet zależnie od tego kiedy zdecydujesz się go zakupić (z reguły między lutym a majem).
Fundacje amerykańskie (zwane też sponsorami) są organizatorami programu W&T USA, są one autoryzowane przez rząd amerykański (Departament Stanu) do wydawania dokumentu wizowego DS-2019, na podstawie którego Uczestnicy ubiegają się o tzw. wizę J-1. Fundacja zapewnia studentom pomoc w nagłych wypadkach i czuwa nad prawidłowym przebiegiem programu.
Zdecydowana większość pracodawców chce porozmawiać z uczestnikiem zanim wystawi kontrakt. Rozmowa służy weryfikacji języka angielskiego, zapoznaniu się oraz wyjaśnieniu wszelkich spraw związanych z daną ofertą. Rozmowy te mają albo formę online (Skype) tzw. Virtual Fair i odbywają się w odgórnie wyznaczonym terminie (biuro powiadamia, który pracodawca i kiedy takie rozmowy przeprowadza). Rozmowa może też mieć formę osobistego spotkania (in person) podczas tzw. Road Show (targów), które odbywa się w Polsce z reguły w marcu. Ofertę wybierasz wcześniej, samo spotkanie służy jw. wspomniano poznaniu się i podpisaniu kontraktu.
Większość pracodawców zapewnia zakwaterowanie, którego koszt potrącany jest z zarobków. Wysokość czynszu zależy od lokalizacji i standardu, waha się od 30 do 150 USD/tydzień. Z reguły jest to typowe studenckie, wakacyjne zakwaterowanie, pokoje są najczęściej 2-4 osobowe i mają podstawowe wyposażenie. Bywają również oferty, w których uczestnik zobowiązany jest do znalezienia zakwaterowania na własną rękę, przy czym pracodawca służy wskazówkami jak i gdzie go szukać.
Tak, w cenie programu ujęte jest pełne ubezpieczenie zdrowotne (koszty leczenia, następstwa nieszczęśliwych wypadków), jest ono obowiązkowe i nie można z niego zrezygnować.
Tak, w cenie programu jest pełna obsługa i pomoc przy ubieganiu się o wizę J-1 na program W&T. Uczestnik zobowiązany jest do osobistego stawienia się w Ambasadzie USA w Warszawie, bądź w Konsulacie w Krakowie, w celu przejścia rozmowy z konsulem oraz złożenia odcisków palców.
Taka możliwość istnieje, biuro nie może dać gwarancji otrzymania wizy, gdyż Ambasada Amerykańska jest instytucją niezależną. Na początku procesu rekrutacyjnego w rozmowie z Uczestnikiem, próbujemy ustalić, czy istnieją jakiekolwiek przesłanki do odmowy wizy.
Podstawowe warunki otrzymania wizy to: posiadanie statusu studenta, znajomość języka angielskiego, „czyste konto” w przypadku wcześniejszych wizyt w USA (powrót na czas do kraju, niezłamanie kontraktu z pracodawcą, brak rodziny przebywającej na terenie Stanów Zjednoczonych nielegalnie).
Tak, nasze biuro współpracuje z wyspecjalizowaną agencją lotniczą, która przygotowuje propozycje lotów dla naszych Uczestników. Przy czym zakup biletu przez nasze biuro nie jest obowiązkowy.
Zasady programu W&T USA, nie zezwalają na wylot do USA bez zagwarantowanego kontraktu i pracy na miejscu. W przypadku zerwania kontraktu przez pracodawcę, Fundacja zobowiązana jest zapewnić nowe stanowisko pracy jeszcze przed wylotem do USA. W sytuacji nagłej, Fundacja zawsze ma obowiązek pomóc Uczestnikowi, który nie z własnej winy nie został przyjęty lub został zwolniony bez podania powodu.
Bezwzględnie należy wziąć gotówkę w $, wybierając się na program W&T. Pierwszy paycheck (wypłatę) uczestnik otrzyma najwcześniej po tygodniu lub dwóch od rozpoczęcia pracy. Czasami trzeba zapłacić depozyt (kaucja) za zakwaterowanie. Ponadto, po przylocie na lotnisko w USA urzędnik imigracyjny zapyta, czy posiadamy środki na funkcjonowanie w kraju przez pierwsze dni pobytu. Zalecana kwota to minimum 800 USD.
Uzależnione jest to od rodzaju oferty, na którą zdecyduje się Uczestnik. Jednak, nawet najniższa stawka za godzinę pozwala na zarobienie wystarczającej kwoty, by koszt wyjazdu się zwrócił, przy czym raczej należy nastawić się na wyjazd na minimum 12 tygodni.
Sprzęt przystosowany do europejskiego wyższego napięcia działa bez problemu w USA, jednak wtyczki amerykańskie różnią się od tych stosowanych w Polsce. Nie jest to jednak kłopot, ponieważ w większości sklepów dostępne są tzw. ”przejściówki”, które dostosowują polską wtyczkę do amerykańskiego gniazdka.
Każda osoba może zakupić i przywieźć do kraju bez dodatkowych opłat celnych taką liczbę sprzętu elektronicznego, która nie wzbudzi podejrzeń, iż nie jest ona na własny użytek (czyli np. dwa laptopy, jeden dla siebie drugi dla mamy.
Współpracujemy z firmami AMBER TAX i RT TAX, które kompleksowo zajmują się odzyskiwaniem podatków dla studentów pracujących w USA. Więcej TUTAJ.
Nie są to dokumenty niezbędne do tego, by wziąć udział w programie. Oferta pracy związana z prowadzeniem pojazdów nie jest dozwolona, zatem żaden pracodawca nie wymaga prawa jazdy. Z kolei zaświadczenie o niekaralności przez pracodawców nie jest wymagane, jednak należy je przedstawić w Ambasadzie USA jeżeli było się karanym. Osoby nie posiadające wyroku nie muszą mieć takiego dokumentu.
Gdy uczestnik przebywa w USA nadzór i opiekę przejmuje tzw. fundacja, która ma siedzibę w Stanach, otrzymasz przed wylotem wszystkie namiary i darmowy kontakt telefoniczny 24/h. Sprawy związane z pracą, zdrowiem, ubezpieczeniem zgłaszasz do fundacji, która udzieli porady i niezbędnej pomocy. Sama fundacja także będzie się z Tobą kontaktować raz w miesiącu i sprawdzać, czy wszystko jest w porządku.
W pierwszej kolejności rozmawiasz ze swoim przełożonym w pracy, jeżeli rozmowa nie przyniesie oczekiwanych rezultatów zgłaszasz sprawę do fundacji, która zweryfikuje zdarzenie i udzieli Tobie pomocy w rozwiązaniu spornej kwestii.
Jeżeli nasza lista nie wyczerpuje zagadnień, o jakie chcesz zapytać, NAPISZ do nas: biuro@thebestway.pl
Z przyjemnością poszerzymy listę pytań/odpowiedzi, tak aby każdy nasz uczestnik był jak najlepiej poinformowany.


